Tesla 2025 Q2. Néhány unalmas szám, meg egy izgalmas elszólás.
Pár napja nyilvános a Tesla második negyedéves pénzügyi jelentése. Hogy egy kicsit képbe kerüljünk a hosszabb távú folyamatokkal kapcsolatban, érdemes visszaolvasni a 2024-es teljes évre, valamint az idei első negyedévre vonatkozó bejegyzést is.
Eladások
Az eladások továbbra sem alakulnak jól. A második negyedévben 13,5%-os visszaesés volt az eladott autók számában. Az első negyedévben is 13% volt, tehát a visszaesés nagyságrendje hasonló. Semmi jele annak, hogy a felfrissített Model Y eladásai szignifikáns növekedést mutatnának, a Model 3 értékesítés is botladozik, a Cybertruck pedig akkora bukás, hogy még a Marsról is látszik. Nehéz elképzelni, hogyan lesz ebből növekedés, pedig év elején Musk még 30%-ot emlegetett. Most azért már óvatosabb ő is, nem is nagyon jósolgatnak semmit. A jelentésben ezt mondják a jövőről:
"It is difficult to measure the impacts of shifting global trade and fiscal policies on the automotive and energy supply chains, our cost structure and demand for durable goods and related services. While we are making prudent investments that will set up both our vehicle and energy businesses for growth, the actual resultswill depend on a variety of factors, including the broader macroeconomic environment, the rate of acceleration of our autonomy efforts and production ramp at our factories."
Magyarul:
„Nehéz pontosan mérni a globális kereskedelmi és fiskális politikák változásának hatásait az autóipari és energiapiaci ellátási láncokra, a költségszerkezetünkre, valamint a tartós fogyasztási cikkek és a kapcsolódó szolgáltatások iránti keresletre. Miközben megfontolt beruházásokat hajtunk végre, amelyek hosszú távon növekedést biztosíthatnak jármű- és energiarészlegünk számára, a tényleges eredmények számos tényezőtől függenek — beleértve a makrogazdasági környezet alakulását, az autonóm technológiáink fejlődési ütemét és a gyárainkban zajló termelés felfutását.”
Szóval fogalmuk sincs mi lesz, már jósolni sem akarnak. Annyit azért megjegyeznék csendben, hogy a "globális kereskedelmi és fiskális politikák változását" nem egy természeti jelenség okozta, hanem annak a Trump-nak a globális vámháborúja, akit maga Musk segített az elnöki székbe. A fagyi elég hamar visszanyalt, és hol van még a vége...
Pénzügyi eredmények
A bruttó marzs semmilyen meglepetést nem mutat. Enyhén emelkedett az előző negyedévhez képest, de a csökkenő trendből nem lépett ki. Ahogy már korábban írtam, ez szerintem messze nem annyira fontos mutató, mint amennyit emlegetni szokták.
Az EBT marzs, azaz az adózás előtti nyereség aránya a teljes forgalomhoz képest. Itt is történt egy enyhe ugrás felfelé, talán látványosabb is, mint az előző diagramon, de nem jelent érdemi változást. A következő néhány negyedév fogja megmutatni, hogy valóban egy trendfordulót látunk, vagy csak a szokásos hullámzást a trendvonal körül.
A többi mutatóval nem is fárasztanám magam, igazából semmi meglepőt vagy váratlant nem mutatnak. A Tesla továbbra is küzd a jövedelmezőség romlásával, és ahogy a következő részben látni fogjuk, a jövő továbbra sem rózsás.
A fényes jövő
Persze most sokan kérdezhetnék, hogy oké, de mi van az energia üzletággal, az FSD-vel, a robotaxival, a humanoid robotokkal? Nos, az energia üzletág az minimális bevételt termel, a teljes bevétel 12,4%-át adta, és nem látszik különösebben gyors növekedés. Tavaly a teljes évre 10,3% volt. Igazából nem teljesen érthető, hogy miért kell ennek ekkora feneket keríteni, a Tesla ebben az üzletágban sem rendelkezik olyan technológiával vagy tudással, ami más cégeknek ne lenne meg, és egyáltalán nem lehet exponenciális növekedésre számítani. Más autógyáraknál a pénzügyi szolgáltatások önmagukban nagyobb részarányt képviselnek az árbevételből, akár 20% felett is, mégsem elemezgetik a beszámolók külön, hogy mekkora lett ott a marzs...
Az FSD, a robotaxi, és a humanoid robot ismét megkapta Musk-tól a szokásos ígéreteket, minden csodálatos, jövőre kész lesz... Hogy ki mennyire akarja ezeket komolyan venni, az mindenkinek a saját döntése.
Az olcsó Tesla
Autóipari szemmel nézve a legérdekesebb téma a Teslával kapcsolatban, hogy lesz-e vajon új modellje, és ha igen akkor mi lesz az. Globális érdeklődésre számot tartó új típust már 5 éve nem mutatott be a cég. Egy kisebb, olcsóbb modell fejlesztése már régóta napirenden van, még potenciális új platformként is emlegették. Aztán nemrég felröppent a hír, hogy törölték a projektet, és olyasmire fókuszálnak, amit a jelenlegi gyártósorokon is lehet gyártani. Pletykaszinten arról ment a polémia, hogy ez esetleg egy TM3 vagy TMY lesz, de azért a közvélemény mégis bízott egy valódi újdonságban, még banki elemzők is számoltak vele.
Nos, a legutóbbi konferenciahíváson maga Musk kotyogta el egy kérdésre, hogy tényleg egy lebutított TMY lesz, ezzel temetve el a reményeket egy új típus iránt. (és kezdett utána egy zavaros fejtegetésbe azzal kapcsolatban, hogy az emberek szívesen vennének új autót, csak nincs pénzük. No shit, Sherlock).
Végezhetünk egy gondolatkísérletet azzal kapcsolatban, hogy milyen módszerekkel lehet egy típus gyártási költségeit csökkenteni, és vajon milyen hatással lesz ez a Tesla eladásaira. Egy meglévő típusnál a gyártási költség csökkentésére nincs túl nagy mozgástér. A gyártást magát lehet optimalizálni, de ezt egyébként is megteszik folyamatosan egy meglévő gyártósornál, tehát itt nincs nagy rejtett potenciál. A felhasznált alkatrészek beszerzési árának a csökkentése szintén egy folyamatos tevékenység, itt sem lehet sokat tenni. Magának a gyártástechnológiának a gyökeres átszervezése elég nehezen elképzelhető egy már meglévő és üzemelő sornál, tehát ezt is elvethetjük. Az egyedüli hatékony megoldás olcsóbb alkatrészek beszerelése, vagy teljes részegységek elhagyása. Például lehetne acéltető az üvegtető helyett, bár ehhez át kell tervezni a karosszériát és a gyártósort is, azaz a megtakarítási potenciál alacsony. El lehet hagyni a hangrendszer elemeit, ki lehetne hagyni az FSD számítógépet, kamerákat, olcsóbb szövetülést alkalmazni, elhagyni a klímát, kisebb akkut használni... Meglátjuk mi jut eszükbe.
A másik érdekes kérdés, hogy mit fog eredményezni ez az eladásokkal és a profittal. Nos, a legvalószínűbb az, hogy az eladások nem fognak érdemben növekedni, mert azok a vevők fognak olcsóbb TMY-ra váltani, akik egyébként is azt vettek volna. Tehát az olcsóbb, eleve kisebb profitot termelő típus a saját eladásaikat fogja kannibalizálni, marginális mennyiségű új vevőt bevonva, aminek az eredménye tovább csökkenő haszonkulcs lesz. A klasszikus öntökönlövés fog valószínűleg bekövetkezni, de itt is lehet nyugodtan reménykedni a csodában, az végül is nem kerül semmibe.
USA belpolitika
Trump nem csak ígérgette, hanem keményen bele is csapott a lecsóba, és forgatja fel elszabadult hajóágyú módjára az évtizedes szabályozási status quo-t. Első lépésként megszüntette Kalifornia állam jogát a saját, a szövetségi szabályoknál szigorúbb emissziós rendelkezések hozására. Aztán szeptembertől eltörölte a szövetségi 7.500 dolláros támogatást amit elektromos autók vásárlására adtak, és a legújabb hírek szerint megszüntetik az CO2 flottaemissziós korlátozásokat és a ZEV Kreditek rendszerét is. (A ZEV kreditekről itt írtam) .
Könnyen belátható, hogy ezen változások egyik legnagyobb vesztese a Tesla lesz. Eleve rengeteg eladást generált náluk az adókedvezmény, és rengeteg bevételt a ZEV kredit biznisz. De ahogy fentebb is utaltam rá, Musk akarta ezt így, és tett meg mindent hogy ez bekövetkezzen, úgyhogy szépen mindenki megeheti amit főzött.
Nekünk csak annyi dolgunk van, hogy jó étvágyat kívánjunk hozzá.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése