Bejegyzések

Bejegyzések megjelenítése ebből a hónapból: november, 2024

A Tesla profitja részben belsőégésű járművek eladásából származik

Kép
      Elsőre talán meglepő lehet, de a címben szereplő állítás tényleg igaz. Ahhoz hogy teljesen megértsük, miért is van ez így, meg kell ismerkednünk néhány fogalommal. Nyugi, a Tesla nem gyárt belsőégésű motoros autót. Flottaemisszió     A globális felmelegedés elleni fellépés számtalan új szabályozást generált világszerte az elmúlt évtizedekben. A különféle iparágak a politikusok aktuális motivációi alapján kerültek a célkeresztbe, illetve az alapján hogy mennyire volt könnyű célba venni és szabályozni őket.      Az autóipar ilyen tekintetben különösen hálás célpont. Egyrészt nagyon könnyű kikiáltani a szereplőit a köz kollektív környezetszennyező ellenségeinek, és ennek megfelelő rezonanciája lesz a társadalom bizonyos csoportjaiban, másrészt teljesen megszokott az autóipar szigorú szabályozása, gondoljunk csak a károsanyag kibocsátási normákra (pl. Euro X) vagy a biztonsági előírásokra. A világ mindhárom nagy piacán (EU, USA, Kína) megjelent ...

NIO, 2024 Q3. Hát ez sem néz ki túl jól.

  Helyzet      Nemrég kijött a NIO harmadik negyedéves üzleti jelentése is. Az idén 10 éves cég cég továbbra sem képes nyereséget termelni, egymás után halmozza a mínuszos negyedéveket, és reménytelenül égeti a pénzt. Hol láttunk már ilyet? Például a Lucidnál, a Rivian-nél, a Fiskernél, hogy csak az ismertebb új reménységeket említsem. A Fisker azóta már csődbe ment, a többiek még tartják magukat.     A NIO az idei harmadik negyedévben 721 milló dolláros veszteséget termelt, az első három negyedéves veszteségük 2,1 milliárd dollár. Ha a teljes évben 3 milliárd alatt maradnak, annak már örülni fognak. Az eladásaik is harmatosak, tavaly 160.000 autót sikerült eladni, az idén talán elérik a 200.000 darabot, de ez a nyereséges működéshez édeskevés. Európában az óriási reményekkel ellentétben pár ezer autót sikerült eddig eladni, Németországban például alig többet mint 300 darabot október végéig.      Az üzleti jelentés szerint van még 6 mil...

Tervezett avultatás, avagy az autóiparral kapcsolatos legnépszerűbb konteó

Kép
Bevezetés     Nem sok olyan téma van, amiről ennyire eltérően gondolkodna a laikus közvélemény és a szakmabeliek, mint a tervezett avultatás kérdésköre. Annyira elterjedtek és mélyek az ezzel kapcsolatos tévhitek az átlagemberek körében, hogy gyakorlatilag szélmalomharc megpróbálni elmagyarázni azt, hogy mi is a valóság. Ennek ellenére teszek rá egy kísérletet, aztán meglátjuk, mi sül ki belőle. Ez sem lesz rövid, és sajnos könnyen emészthető sem. De emlékeztek az alapelvekből: bonyolult kérdésekre nem léteznek egyszerű válaszok, bonyolult problémákra nincs egyszerű a magyarázat. Őrült gépészmérnök tervezetten avultat Tervezett avultatás, avagy a gyártók összeesküvése, ellened     Mindannyian találkoztunk már azzal a jelenséggel, amikor a jól értesültet játszó szomszéd, rokon, kommentelő vagy "szakértő" egy meghibásodással kapcsolatban elmagyarázza, hogy ez azért történt, mert az autógyárak direkt így akarták, így tervezték meg, hogy az autó a garanciaidő lejárta utá...

Lucid Motors, 2024 Q3. Lesz még Lucid jövőre is?

Kép
     Írtam nemrég egy posztot a Facebookra a Lucid-dal kapcsolatban, amikor kiderült, hogy a cégnek újra komoly tőkebevonásra van szüksége. Peter Rawlinson cége eddig nem muzsikált valami fényesen, a pénzt folyamatosan égetik, és az eladások sem pörögnek annyira, amennyire azt pár éve gondolták. Szerencsére a szaúdi pénztárcák továbbra is feneketlennek tűnnek, és hajlandóak is finanszírozni a működést.     Nemrég kijött a harmadik negyedévi üzleti jelentés is. Nagy meglepetés nincs benne, negyedévente durván egymilliárd dollár a bukó, és van még kábe négymilliárdjuk, szóval egy évig még legalább elketyegnek, de valószínűleg a szaúdi üzletfelek hajlandóak besegíteni, ha megint gond adódna. Szegény Henrik Fisker, bezzeg az ő cége piaci alapon próbált befektetőt szerezni, a végén le is kellett húzni a rolót.      De nem is ezért akartam írni, hanem azért mert a Lucid üzleti jelentésében egy gyöngyszemre bukkantam. A 8. oldalon, a saját technológiai...

BEV eladások, Németország

Tegnap körbeszaladt a német sajtóban, hogy októberrel bezárólag a BMW több elektromos autót adott el Németországban, mint a Tesla. A BMW 33.167 EV-t adott el, a Tesla 31.461-et. Ami még érdekesebb, hogy amíg a EV eladások erőteljesen csökkennek Németországban (-27% október végéig, Tesla: -43%) addig a BMW növekedni is tudott. (+25%) A márkák közül az első egyébként a VW, második a BMW, harmadik a Tesla, negyedik a Mercedes. Mivel a Tesla hagyományosan megnyomja az év végét, lehet hogy ez majd még változik, bár Musk politikai szerepvállalásának hatásai az európai eladásokra ma még megjósolhatatlanok. KBA