Tesla 2025 Q1 pénzügyi eredmények + egy Juniper érdekesség

    A tesla 2025 első negyedéves pénzügyi eredménye már egy ideje nyilvános, csak az elmúlt hetekben  nem igazán volt időm blogot írni. Szerencsére nincs semmilyen kötelezettségem ezzel kapcsolatban senki felé, úgyhogy ha van időm akkor írok, ha nincs, akkor meg nem.

    Hogy a kiindulási helyzettel kapcsolatban (újra) képbe kerüljünk, érdemes elolvasni  a tavalyi évről írt posztomat. A tavalyi év visszaesést hozott a Teslának, mind pénzügyi eredmények, mind  eladások tekintetében. Azzal kapcsolatban sokféle spekuláció látott napvilágot, hogy hogyan fognak alakulni a fő mutatók 2025-ben, vajon csak átmeneti megtorpanást láttunk, és a trendek megint felfelé veszik az irányt, vagy marad a zsugorodás. Elon Musk a maga szokásos stílusában  30%-os növekedést emlegetett. Én személy szerint nem voltam ennyire optimista, Juniper ide vagy oda. Azóta kiderült, hogy a pesszimistáknak volt igazuk, legalábbis az első negyedévre vonatkozóan. 

2025 Q1

Nos, nézzük meg az érdekesebb mutatókat. A bruttó marzs a sajtóban sokat emlegetett mutató, szerintem túl nagy jelentőséget tulajdonítanak neki, mivel a cégek ezen mutató alapján gyakorlatilag nem összehasonlíthatóak, mivel nem egyformán számítják. Látható, hogy 2022Q1-ben tetőzött ez a mutató, a chiphiány okozta vásárlási hisztéria csúcsán, amikor mindent el lehetett adni, akármennyiért. 

    

Bruttó marzs

    Az EBT marzs szerintem sokkal jobb mutató, ez az adózás előtti nyereséget jelenti. A trend hasonló, viszont az utóbbi negyedévekben komoly bezuhanás tapasztalható.

EBT marzs

    Aki rendszeresen olvassa a blogot, az találkozott már a ZEV-Kreditekről szóló fejtegetéseimmel. Anélkül hogy hosszabban belemennék, szerintem a Tesla autógyártásával kapcsolatos elemzéshez hozzátartozik az EBT mínusz ZEV marzs is. Ezzel a mutatóval tisztább képet kapunk arról, hogy a Tesla autógyártása mennyire jövedelmező valójában. Nos, ez a mutató negyedéves alapon így alakult:


EBT-ZEV Marzs

    Mit is jelent ez pontosan? Ez nem más, mint az adózás előtti eredmény, mínusz a ZEV kredit, ez az az összeg, amit a Tesla az autógyártással keresett, a CO2 kvótabiznisz nélkül (persze nem teljesen, mert van benne egy kis rész az energiatároló bizniszből és a pénzügyi szolgáltatásokból is, de azért nagyrészt stimmel). Nos, az első negyedévben az adózás előtti nyereség negatív volt a kvótabizniszt leszámítva, mínusz 6 millió dollár  lett a végeredmény. Ami konkrétan azt jelenti, hogy a Tesla az alapvető üzletágaival veszteséget termelt.  Ilyen nem volt már 2020 Q4 óta.

És most mi lesz?

    Mindenképpen érdekes negyedévek elé nézünk, rengeteg nyitott kérdés van. Nem tudjuk hogy Musk politikai tevékenysége milyen károkat okozott a különböző piacokon, és ezek a károk mennyire tartósak. Nem tudjuk hogy a Juniper iráni kereslet vajon nőni fog-e. A Szájberizé nagyon komoly buktának tűnik, a töredékét tudják eladni annak, mint amit Musk jósolt anno. Fog jönni vajon az "olcsó" Tesla, és ha igen, akkor az mennyire lesz sikeres, illetve mennyire fogja kannibalizálni a jelenlegi típusok eladásait? Csupa nyitott kérdés, úgyhogy érdekes időket élünk. 

Érdekesség

    A Model Y Juniper javítási műszaki dokumentációját böngészve egy nagyon érdekes dologra lehet bukkanni. A Tesla legújabb, legfejlettebb típusa meglepetésre visszatért a hagyományos húzott acéllemezből készült konstrukcióra az első traktusban.


Tesla Model Y Juniper  frontrész


Tesla Model Y Juniper hátsó rész

        A sárga színnel jelölt elemek a színmagyarázat szerint nagyszilárdságú acélból vannak, és ránézésre is látszik hogy nem öntvények. Mi következhet ebből? A Tesla sokat beszélt arról hogy a fejlesztési cél a nyomásos öntéssel készült (gigacast) elemek minél szélesebb körben való használata, mert ebben költségcsökkentési potenciált látnak. Az előző Model Y-nak volt egy olyan változata, ahol az frontrész is nyomásos öntéssel készült aluminium elem volt. Ez volt az úgynevezett strukturális akkus változat, amelybe 4680-as cellák épültek. Ennek is megtalálható a dokumentációja, itt vannak a képek a front- és hátsó részről.


Model Y strukturális akkus változat,  alu öntvény frontrész



Model Y strukturális akkus változat,  hátsó rész

    Miért dönthetett úgy a Tesla, hogy a Junipernél visszatér a hagyományos frontrészhez? Itt van néhány spekuláció:
  • Nincs elég 4680-as akku. Habár az elmúlt hetekben újra jönni kezdtek a győzelmi jelentések, miszerint most már tényleg megoldották a gyártási problémákat, valójában továbbra sincs elég akku, vagy legalábbis akkor, amikor a Juniperrel kapcsolatos tervezési döntéseket meghozták, még nem volt üzembiztosan megoldva. Mivel az öntött frontrész kényszerűen csak a strukturális akkuval együtt használható, a strukturális akku pedig csak a 4680-as cellával, ezért nem volt más lehetőség.
  • Mégsem olyan csodálatos minden a gigacast eljárással. Kifelé természetesen nem kommunikálnak ilyesmit, de könnyen elképzelhető, hogy ez a gyártási eljárás mégsem váltotta be maradéktalanul a hozzá fűzött reményeket. Én is írtam egy hosszú, két részes elemzést a technológiáról (első rész, második rész), ahol kitértem a lehetséges kockázatokra is. Könnyen elképzelhető, hogy ez az oka a visszakozásnak.  
  • Más termékhez kell majd az öntészeti kapacitás. Példának a  robotaxit lehet említeni, de ahogy a Tesla fejlesztési sebességét ismerjük, ez elég valószínűtlennek tűnik. Mire a robotaxi kész lesz (ha egyáltalán) akár tucatnyi gyárat fel lehet húzni hozzá..
    Akármi is a magyarázat, gyanítom hogy erre azért nem sokan számítottak. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Tervezett avultatás, avagy az autóiparral kapcsolatos legnépszerűbb konteó

Német autópiac, 2024: A BEV álmok szétfoszlanak?

Tesla Gigacasting, a soha nem látott technológia, ami forradalmasítja az autógyártást? Második rész