Német autópiac, 2024: A BEV álmok szétfoszlanak?
2024 volt Németországban az első év 2015 óta, amelyben nem volt komoly támogatás az elektromos autók vásárlásához. A kedvezmények természetesen nem szűntek meg teljesen, megmaradt például a kedvező cégautó-adó, illetve a gépjárműadó-mentesség, de a korábbi zsíros közvetlen vásárlási támogatások 2023 végén megszűntek. Érdekes helyzet adódott ebből, ami lehetőséget adott arra, hogy megnézzük: vajon a villanyautók ma versenyképesek-e piaci körülmények között úgy, ahogy sokan állítják.
2024-ben Németországban 2.817.331 személyautó talált gazdára, ami mindössze 1%-kal marad el a 2023-as, 2.844.609 darabos értéktől. Ez alapján elmondható, hogy az eladások lényegében stagnáltak az előző évhez viszonyítva. A jelenlegi szint azonban továbbra is alacsonynak számít, mert korábban rendszerint meghaladta a 3 milliót az éves értékesítés, 2019-ben például 3,6 millió autót adtak el. Azóta a COVID-járvány és a gazdasági bizonytalanságok hatására az eladások visszaestek. Érdekességképpen álljon itt a német autóeladások alakulása 1990-től:
Beraktam a trendvonalat is, hogy egyértelműbb legyen: létezik egy általános csökkenő trend az autóeladásokban, ami szépen látszik a rövidtávú kiugrások ellenére is. Érdekes lenne elgondolkodni rajta, hogy ennek mi lehet az oka, de most ebbe nem mennék bele.
Melyek voltak a legnépszerűbb típusok? Itt az első 10, darabszámokkal együtt (zárójelben a tavalyi eredményhez viszonyított változás):
- Volkswagen Golf / 100.183 (+23,5%)
- Volkswagen T-ROC / 75.398 (+9,8%)
- Volkswagen Tiguan / 67.057 (+4,8%)
- Škoda Octavia / 50.817 (+21,5%)
- Volkswagen Passat / 47.720 (+0,5%)
- Opel Astra / 47.601 (+89,7%)
- Opel Corsa / 43.367 (-19%)
- BMW X1 / 37.154 (-0,3%)
- SEAT Leon / 37.129 (+37,2%)
- Volkswagen Polo / 36.757 (+6,8)
- Volkswagen 536.888 (+3,4%)
- Mercedes 257.888 (-7%)
- BMW 232.886 (-0,1%)
- Škoda 205.593 (+22%)
- Audi 202.317 (-18,1%)
- SEAT 152.334 (+14,9%)
- Opel 147.833 (+2%)
- Ford 99.554 (-14,6%)
- Hyundai 96.365 (-9,4%)
- Toyota 95.474 (+27%)
- Volkswagen Group 1.133.229 (+3%)
- Stellantis 419.673 (+4,5%)
- Mercedes Group 270.351 (-8,3%)
- BMW Group 265.817 (-4,8%)
- Toyota 101.186 (+29%)
És a villanyautók?
Ne kerülgessük tovább a forró kását, nézzük meg, mi volt a villanyautókkal tavaly a német piacon. 2024-ben összesen 380.609 darab BEV-et adtak el, ami 27,4%-os visszaesés 2023-hoz képest, amikor 524.219 villanyautó fogyott. Ez a szám egyébként alacsonyabb a 2022-es eladásoknál is. Nézzük meg a legnépszerűbb típusokat.
- Tesla Model Y 29.896 (-34,8%)
- Škoda Enyaq 25.262 (+7,5%)
- Volkswagen ID.4/ID.5 21.611 (-40,6%)
- Volkswagen ID.3 20.101 (-9,7%)
- Cupra Born 16.640 (-4,7%)
- Volkswagen ID.7 14.554 (+1.229%)
- Audi Q4 12.871 (-28,7%)
- BMW iX1 12.640 (-14%)
- MG 4 12.004 (-9,5%)
- Mercedes GLA 11.476 (-17,1%)
.....
20. Tesla Model 3 7.012 (-55,8%)
És most az első öt csoportszinten.
- Volkswagen Group 134.749 (-8,9%)
- BMW Group 51.380 (-5,5%)
- Mercedes Group 46.454 (-14,2%)
- Tesla 37.574 (-41%)
- Hyundai-Kia 28.789 (-34,5%)
Azok a szereplők, akik csak BEV-et árultak, komoly visszaesést könyveltek el, lásd például Tesla, amely 41%-os esést szenvedett el, mert egyszerűen nem tudott mit kínálni azoknak, akik nem akarnak BEV-et. Érdekes ezt a tényt annak a kontextusában is megvizsgálni, hogy Musk állítólag a támogatások ellen lobbizik az USA-ban, mert az jó a Teslának. Azért ez a fentiek fényében erősen kérdéses elképzelés, hiszen ha a konkurencia kínál ICE-t is, akkor a támogatások hiányában is tudnak majd autót eladni. A Tesla persze egy erősen szűkülő BEV piacon akár még növelheti is majd a piaci részesedését, de a potenciálisan csökkenő eladások semmi jót nem jelentenek az üzleti eredmény szempontjából.
És végül, nézzük meg mi van a kínaiakkal. A legjelentősebb kínai szereplő a német piacon az MG. 2024-ben 14.370 autót adtak el, a BEV TOP 10-be is sikerült bekerülni az MG4-gyel, de éves alapon -22%-ot produkáltak. A BYD 2.781 (-32,8%) autót adott el, ami bizonyára komoly csalódás, hiszen a márka nagy tervekkel érkezett a német piacra. A hírek szerint neki is álltak átszervezni a kereskedői hálózatot, és a BEV-ek sikertelenségét látva PHEV-ekkel is próbálkoznak majd. A futottak még kategóriába tartozik a GWM 2.096 (-54,3%) és a NIO 398 (-68,5%) is. Jelenleg tehát nem látszik a kínai gőzhenger - legalábbis a német piacon.
A véleményeteket, megjegyzéseiteket, kérdéseiteket, kritikáitokat írjátok le nyugodtan kommentben.
2025.01.18: Teljesen jogosan hiányolta egy kedves olvasó az adatok forrását. Nos, az adatok a német Szövetségi Járműügyi Hatóság, azaz a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) honlapjáról származnak. A KBA minden hónapban kiteszi az aktuális eladási statisztikákat, meglehetősen komoly részletességgel. Némi Excel játszadozással sok információ kinyerhető. Az aktuális havi kimutatás itt található.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése