NIO Inc. 2024: ONVO, Firefly, meg a gigantikus pénzügyi kráter.

     Aki rendszeresen olvassa a blogot, annak nem lehet nagy meglepetés, hogy a NIO pénzügyi stabilitásáról és potenciális jövőjéről nem vagyok túl jó véleménnyel. Érdekes módon a sajtóban megjelenő, NIO-val kapcsolatos cikkekben és hírekben nyoma sincs a kétségnek, mindenki továbbra is bízik a fényes jövőben, lelkesen közlik az újabbnál újabb terveket, mutatják be az új almárkákat, típusokat, miközben a cég pénzügyi hátteréről egy szó sem esik, vagy csak elintézik néhány semleges mondattal. Furcsa kontrasztban van ez például a VW-Konszern éppen aktuális (vélt vagy valós) helyzetének a boncolgatásával, ahol ugyanezek a médiamunkások nem spórolnak a negatív hangulattal, ott bezzeg világvége van, holott a két cég helyzete fényévekkel különbözik egymástól, és nem a NIO javára... A fene se érti hogy ez miért van, elméleteim persze nekem is vannak. De ez most mellékes, nézzük a NIO-t.

NIO Inc. 2024 Financial Results

    A NIO néhány hete nyilvánosságra hozta a tavalyi év pénzügyi eredményeit. Az eladási számokkal most nem foglalkoznék, azt több helyen is tárgyalták, az kevésbé érdekes. Az igazán érdekes információk a pénzügyi eredmények, és a vállalat aktuális helyzete. Nos, a NIO tavaly is veszteséges volt, ahogy az eddigi történetében idáig mindig. Az utolsó negyedévben sikerült összehozni egy 974 millió dolláros veszteséget, a teljes évben a veszteség kicsivel több, mint 3 milliárd dollár volt, ami 8%-kal még magasabb is mint tavaly.  Ez különösen annak a fényében tűnik gigászi mértékűnek, hogy a teljes forgalom mindössze 9 milliárd dollárt tett ki.     

Pénzégetőmű

    A NIO honlapján az éves üzleti jelentések 2018-ig visszamenőleg vannak fenn. 2018-2024 között a NIO összesen  ~15,6 milliárd dollár veszteséget termelt. A cég pillanatnyi tőzsdei értéke a cikk írásának pillanatában durván 8 milliárd dollár. A cég összvagyona az üzleti jelentés alapján 14,7 milliárd dollár, de ez ugye jellemzően nem likvid vagyon. Itt bizony kőkemény pénzégetés folyik, és erősen hinni kell  a cégben ahhoz, hogy valaki arra számítson, hogy ez hamarosan megváltozik.
    Persze a cég megpróbálja fenntartani a növekedési sztorit. A NIO márka mint nyereséges prémium gyártó láthatóan befuccsolt, ezért elő kellett húzni valamit a kalapból, amiben megint hinni lehet: ez lett az ONVO és a Firefly márka. Persze a magamfajta kétkedő felteszi a kérdést, hogy ha már a NIO-val nem jött össze a dolog, akkor hogyan fog ez működni egy sokkal kompetitívebb szegmensben, ahol még durvább a verseny, és még több szereplő van?

One more thing...

    A pénzügyi jelentést olvasgatván egy nagyon érdekes részbe botlik az ember. Valahogy ez sem volt tematizálva a sajtóban, gyanítom hogy nem igazán értették meg ennek a súlyát a cikkíró szakmunkások. Íme az ominózus szakasz, változtatás nélkül:

Balance of cash and cash equivalents, restricted cash, short-term investment and long-term time deposits was RMB41.9 billion (US$5.7 billion) as of December 31, 2024. We have been incurring loss since inception. We incurred operating cash outflow for the year ended December 31, 2024 and our current liabilities exceeded current assets as of December 31, 2024. Based on our going concern and liquidity assessment, which considers our business plan including revenue growth, working capital management and the ability to raise funds from banks under available credit quotas when needed, we believe that our financial resources, including our available cash and cash equivalents, restricted cash and short-term investments, cash generated from operating activities and funds from available credit quotas will be sufficient to support our continuous operations in the ordinary course of business for the next twelve months.

Itt egy hevenyészett magyar fordítás:

A készpénz, készpénzegyenértékek, lekötött pénzeszközök, rövid lejáratú befektetések és hosszú lejáratú bankbetétek egyenlege 2024. december 31-én 41,9 milliárd RMB-t (5,7 milliárd USD-t) tett ki. A vállalat megalakulása óta veszteségesen működik. A 2024. december 31-én zárult évben működési pénzáramlásunk negatív volt, és a rövid lejáratú kötelezettségeink meghaladták a rövid lejáratú eszközeinket. A működés folytatásának elvén alapuló és likviditási helyzetet értékelő elemzésünk alapján — amely figyelembe veszi üzleti tervünket, beleértve az árbevétel növekedését, a forgótőke-gazdálkodást, valamint azt a képességet, hogy szükség esetén igénybe vegyük a rendelkezésre álló hitelkereteket — úgy véljük, hogy pénzügyi forrásaink, ideértve a rendelkezésre álló készpénzt, készpénzegyenértékeseket, lekötött pénzeszközöket, rövid lejáratú befektetéseket, a működésből származó pénzáramot, valamint a rendelkezésre álló hitelkeretekből lehívható forrásokat, elegendőek lesznek ahhoz, hogy a következő tizenkét hónapban a vállalat folyamatos működését a szokásos üzletmenet keretein belül biztosítsák.

Mit is jelent ez pontosan? Konkrétan annyit, hogy a NIO annyira komoly likviditási problémákkal küzd, hogy ezt kénytelenek voltak ilyen kendőzetlenül az üzleti jelentésbe is beleírni. 12 hónapnyi haladékuk van jelenleg, de az is csak úgy, ha az üzleti tervük úgy fog működni, ahogy elképzelték, és a tervezett módon tudnak külső forrásokat továbbra is bevonni. A tavalyi harmadik negyedévi jelentésben megjelent számok alapján én két évre becsültem a mozgásteret, a CEO is két kritikus évről beszélt akkor. Nos, kiderült hogy annyi sincs.
    Persze kínai cégként mindig számíthatnak az állampárt segítségére, szintén a fentebb említett jelentéssel kapcsolatos írásomban beszéltem részletesebben erről, erre most nem térnék ki újra.

Végjáték?

    Nem biztos hogy elértünk már oda, hogy a NIO potenciális csődjéről kelljen elmélkednünk, de az biztos, hogy a likviditási problémák egyre nagyobbak. Ha letelik az ominózus 12 hónap, majd megnézzük, hogyan alakultak a számok. Persze ha lesz még akkor NIO. 

    

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Tervezett avultatás, avagy az autóiparral kapcsolatos legnépszerűbb konteó

Német autópiac, 2024: A BEV álmok szétfoszlanak?

Tesla Gigacasting, a soha nem látott technológia, ami forradalmasítja az autógyártást? Második rész