NIO, 2024 Q3. Hát ez sem néz ki túl jól.
Helyzet
Nemrég kijött a NIO harmadik negyedéves üzleti jelentése is. Az idén 10 éves cég cég továbbra sem képes nyereséget termelni, egymás után halmozza a mínuszos negyedéveket, és reménytelenül égeti a pénzt. Hol láttunk már ilyet? Például a Lucidnál, a Rivian-nél, a Fiskernél, hogy csak az ismertebb új reménységeket említsem. A Fisker azóta már csődbe ment, a többiek még tartják magukat.
A NIO az idei harmadik negyedévben 721 milló dolláros veszteséget termelt, az első három negyedéves veszteségük 2,1 milliárd dollár. Ha a teljes évben 3 milliárd alatt maradnak, annak már örülni fognak. Az eladásaik is harmatosak, tavaly 160.000 autót sikerült eladni, az idén talán elérik a 200.000 darabot, de ez a nyereséges működéshez édeskevés. Európában az óriási reményekkel ellentétben pár ezer autót sikerült eddig eladni, Németországban például alig többet mint 300 darabot október végéig.
Az üzleti jelentés szerint van még 6 milliárd dollár készpénzük, illetve azzal egyenértékű pénzügyi eszközük. Tehát ha minden így marad (ami azért nem valószínű), akkor még két évig megy majd a szekér.
Időközben kiszivárgott a cég alapítójának és CEO-jának a NIO alkalmazottaihoz írt levele. Egy érdekes részlet volt benne:
The next two years are crucial for our success. We must keep launching competitive new products and improving our operational efficiency to double our sales next year and achieve profitability in 2026. These are goals we cannot afford to miss.
Hmm, megint ez a két év, biztos véletlen...
Volt az üzleti jelentésben egy másik érdekes részlet is: szeptember 29-én a NIO megállapodást kötött kínai állami cégekkel és befektetési alapokkal (New Energy Automobile Investment Fund Partnership, Anhui Provincial Emerging Industry Investment Co., Ltd., CS Capital Co., Ltd) arról, hogy ezek a partnerek összesen 3,3 milliárd RMB-t fektetnek be a NIO China leányvállalatba. Ezzel párhuzamosan a NIO további 10 milliárd RMB-t invesztál ugyanebbe a vállalatba. Az ügylet lezárása után a NIO részesedése 92,1%-ról 88,3%-ra csökken. Kik is ezek a cégek?
- Hefei Jianheng New Energy Automobile Investment Fund Partnership: Ez az alap a Hefei Városi Építési és Befektetési Holding (Group) Co., Ltd. része, amely állami tulajdonban van. Kulcsszerepet játszik a stratégiai iparágak, például az elektromos járművek támogatásában, különösen Hefei városában, ahol a NIO fő gyártóüzemei találhatók.
- Anhui Provincial Emerging Industry Investment Co., Ltd.: Ezt a szervezetet az Anhui tartományi Állami Vagyonfelügyeleti és Irányító Bizottság (SASAC) működteti. Célja az új, feltörekvő iparágak, különösen a csúcstechnológiai és zöldenergia-szektorok fejlesztésének elősegítése, összhangban Kína iparfejlesztési céljaival.
- A CS Capital Co., Ltd. egy kockázati tőkére és befektetésre szakosodott vállalat. A cég különböző típusú befektetőket képvisel, például a Kínai Szociális Biztonsági Alapot, a Kínai Ipari és Kereskedelmi Bankot (ICBC), biztosítótársaságokat és egyéb kínai állami pénzügyi intézményeket.
Tervek
A NIO előre próbál menekülni. Mivel a "prémium" kategóriában nemigen látnak jelentős növekedési potenciált, ezért lefelé nyitnak, és kreáltak két almárkát: az Onvo-t és a Firelfly-t. Hátha ezek meghozzák majd a darabszámot és a nyereséget. A gond az, hogy ezek a kisebb méretű autók nem lesznek kompatibilisek a NIO csodafegyvernek szánt akkucserélő állomásaival. Hogy mennyire ésszerű egy párhuzamos infrastruktúrát felhúzni olcsóbbnak szánt modellekhez... Erre jelenleg nem tudom a választ, ami persze nem jelenti azt hogy ne is lenne rá válasz.
Én személyesen az akkucserét egyébként is hosszú távon reménytelen technológiának látom, de az egy másik poszt témája lenne.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése