Lucid Motors, 2024 Q3. Lesz még Lucid jövőre is?
Írtam nemrég egy posztot a Facebookra a Lucid-dal kapcsolatban, amikor kiderült, hogy a cégnek újra komoly tőkebevonásra van szüksége. Peter Rawlinson cége eddig nem muzsikált valami fényesen, a pénzt folyamatosan égetik, és az eladások sem pörögnek annyira, amennyire azt pár éve gondolták. Szerencsére a szaúdi pénztárcák továbbra is feneketlennek tűnnek, és hajlandóak is finanszírozni a működést.
Nemrég kijött a harmadik negyedévi üzleti jelentés is. Nagy meglepetés nincs benne, negyedévente durván egymilliárd dollár a bukó, és van még kábe négymilliárdjuk, szóval egy évig még legalább elketyegnek, de valószínűleg a szaúdi üzletfelek hajlandóak besegíteni, ha megint gond adódna. Szegény Henrik Fisker, bezzeg az ő cége piaci alapon próbált befektetőt szerezni, a végén le is kellett húzni a rolót.
De nem is ezért akartam írni, hanem azért mert a Lucid üzleti jelentésében egy gyöngyszemre bukkantam. A 8. oldalon, a saját technológiai fölényüket dicsérendő, kiraktak egy összehasonlítást a meghajtóegységük (villamos gép + inverter) gyártási költségéről a konkurenciához képest.
Forrás: Lucid Q3/2024 Earnings Release
Ilyen konkrét adatokat ritkán látni. A konkurencia árai természetesen a Lucid saját becslései, de a Lucid-é nagy valószínűséggel a cég saját, valós költsége. A következő oldalon az akkumulátor költségekkel foglalkoznak, de az kevésbé érdekes, mert ott a már ismert Bloomberg-becslést vették alapul (128 dollár / KWh) ami vagy annyi vagy nem.
A motorra visszatérve: sokszor megy a vita azon, hogy miért ilyen drága a EV. Sokan azt gondolják hogy a gyártók szimplán extraprofitot akarnak, és ezért adják drágán őket. Hiszen minden gyerek tudja, hogy egy EV-be kevesebb alkatrész kell, akkor nyilván gyártani is olcsóbb, nem? Sajnos a helyzet az, hogy EV-t gyártani drágább, mert nagyon drága az akku, és nem olcsó a többi alkatrész sem. Csak gondolatébresztőnek: a fenti árból egy egyszerű, négyhengeres benzinmotor is kijön. Oké, ahhoz kell még váltó, periféria, néhány egyéb komponens, de 5.000 dollár körül megvan a teljes hajtáslánc. A Lucid számai alapján a motor+inverter 1.911 dollár + az akku 10.752 dollár, összesen 12.663, és ezzel nem vagyunk kész, még ide is kell még némi hűtés és kábelezés. Persze ez egy sok lóerős nagy autó nagy akkuval, de egy kisebb akku is 7-8000 dollár. Talán így már könnyebben belátható, miért is olyan drágák az EV-k.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése